Kapitalizmus, individualizmus, szabadság

Mi az Állam?

2017. december 22. - Cantharis

Részlet Murray N. Rothbard Az Állam anatómiája c. művéből.

Az ember meztelenül születik a világba, és az elméjét kell használnia ahhoz, hogy megtanulja, hogyan fogja a természet adta javakat, és (például “tőkébe” való befektetéssel) változtassa azokat alakokká, formákká és olyan helyekké, ahol az anyagi javakat szükségleteinek kielégítésére és életszínvonalának fejlesztésére tudja használni. E tevékenység egyetlen módja az ember energiájának és elméjének használata arra, hogy átalakítsa az anyagi javakat (“termelés”), és az így létrehozott termékeket mások által létrehozott termékekre cserélje. Az ember meglátta, hogy az önkéntes és kölcsönös csere folytán minden résztvevő termelékenysége, és ebből kifolyólag az életszínvonala hatalmasan megnőhet. Az ember számára tehát a túlélés és vagyonszerzés egyetlen “természetes” módja elméjének és energiájának használata a termelés-és-csere folyamatában. Az ember ezt úgy végzi, hogy először természeti kincsekre lel, majd azokat átalakítja (azzal, hogy “a munkáját elegyíti” velük, ahogyan Locke írta), hogy magántulajdonává tegye azt, majd pedig ezt a magántulajdont mások hasonlóképp megszerzett tulajdonára cseréli. Az emberi természet követelményei által diktált társadalmi útvonal tehát a “tulajdonjogok” és e jogok elajándékozásának vagy elcserélésének “szabad piaca.” Ezúton az ember megtanulta, hogyan kerülje el a szűkös javak feletti harc “dzsungel” módszerét, melyben A csak B kárával tehet rájuk szert, mely helyett hatalmasan megsokszorozza azon javakat a termelés és csere békés és harmonikus módszerével.

A nagy német szociológus, Franz Oppenheimer rámutatott, hogy a vagyonszerzés két egymást kizáró módja létezik; az egyik a fentebb említett termelés és csere, amelyet ő “gazdasági módnak” nevezett. A másik sokkal egyszerűbb, mivel nem követel termelést; mások javainak és szolgáltatásainak hatalommal és erőszakkal történő lefoglalása. Ez az egyoldalú elkobzás módszere, mások tulajdonának elrablása. Ez az a módszer, amelyet Oppenheimer a vagyonszerzés “politikai módjának” nevezett. Nyilvánvalónak kell lennie, hogy az értelem és energia békés használata a termeléshez az ember “természetes” útja: a túléléséhez és jólétéhez vezető módszer. Ugyanígy nyilvánvalónak kell lennie annak is, hogy a kényszerítő és kihasználó módszer ellentétes a természeti törvényekkel; parazitikus, mivel ahelyett hogy hozzáadna a termeléshez, elvon belőle. A “politikai módszer” a termelést egy parazitikus és pusztító egyén vagy csoport javára szívja el; ez az elszívás pedig nem csak kivon a termelés számából, hanem a termelő ösztönzőit is csökkenti, hogy saját szükségleteinél többet termeljen. Hosszútávon a rabló elpusztítja saját létfenntartóját saját ellátmánya forrásának elsorvasztásával vagy elpusztításával. Hovatovább, a ragadozó rövidtávon is saját igazi, emberi természetével ellentétesen cselekszik.

Abban a helyzetben találjuk magunkat, hogy sokkal teljesebb választ tudunk adni a kérdésre: mi az Állam? Az Állam Oppenheimer szavaival a “politikai módszer szervezete”; egy adott territórium feletti ragadozó folyamat rendszeresítése. A bűnözés a legrosszabb esetben is szórványos és bizonytalan; az élősködés rövidéltű és a kényszerítő, parazitikus életvonal bármikor elvágható az áldozat ellenállásával. Az Állam legális, rendszerezett, szisztematikus csatornát biztosít a magántulajdon kizsákmányolásához; biztossá és viszonylag “békéssé” teszi a társadalom élősködő kasztját. Mivel a termelésnek mindig meg kell előznie a kizsákmányolást, a szabadpiac előrébb való az Államnál. Az Állam sosem egy “társadalmi szerződés” által jött létre; mindig a hódítás és a kizsákmányolás idézte elő. A klasszikus paradigma az volt, hogy egy hódító törzs véget vetett hagyománytisztelő fosztogatásának és a meghódított törzs lemészárlásának, amikor megértette, hogy a fosztogatás időtartama hosszabb és jóval biztosabb is lehet, illetve a helyzet sokkal kellemesebbé is válhat, ha a meghódított törzset élni és termelni engednék, míg a hódítók uralkodóként telepednének le köztük, egy stabil évi sarcot követelvén. Egy Állam születésének egy módja a következőképp ábrázolható: “Ruritánia” déli hegyei közt egy rablóbandának sikerül fizikailag uralma alá hajtania a territóriumot, és végül a bandavezér “a szuverén és független Dél-Ruritánia kormányának királyává” kiáltja ki magát; ha pedig emberei rendelkeznek az erővel, hogy egy ideig fenntartsák ezt az uralmat, csodák csodájára egy új Állam csatlakozott a “nemzetek családjába” és a hajdani banditák a birodalom törvényes nemességévé változtak.

A bejegyzés trackback címe:

https://kapitalizmus.blog.hu/api/trackback/id/tr113514953

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

némileg szkeptikus 2019.05.15. 23:03:40

Attól tartok, eljött az idő, mikor a legcsekélyebb irónia nélkül, meg kell köszönnöm, a profitorientált, körülményekhez képest tisztességes, normális többségnek, kitüntető figyelmét, illetve, hogy éberségemet nem engedte teljesen lankadni. Közönségünk nélkül nem lett volna belőlem az ország második legeredményesebb online scrabble játékosa, illetve leghírhedtebb kritikusa mindannak, ami az intellektuális tisztességet reprezentálja, piacosan versengő társadalmunkban. Kutyából nem lesz szalonna, tudóst nem sikerült eme kalandokkal fűszerezett szabadegyetemen faragni belőlem, lusta voltam mindig is mások publikációit bújni, és nem reagáltam megfelelően azokra a ritka esetekre, mikor nálam nyilvánvalóan okosabb Homo sapiens sapiens egyedek társaságába kerültem. Későn jöttem rá, egyedül e bolygón, valószínűleg, hogy mégiscsak érdemes lett volna elviselni e megaláztatást. Viszont a divat szerencsés fordulata révén, a nálam nyilvánvalóan okosabb, felnőtt, szaporodóképes Homo sapiens sapiens egyedek, megfigyelésem szerint egyre rövidebb időt töltenek piacosan versengő közösségünkben, és viszonylag nagy pontossággal lokalizálhatók a Gellért tér, Lágymányosi híd, Móricz Zsigmond körtér által határolt területre. Ezt a jelenséget is meg kéne köszönnöm tehát, de, mivel eme nálam okosabb egyedek, előfordulásuk lokalizációját méltóságteljes udvariassággal, nem a piacos, normális, fiatalosan versengő közösség iránti tartózkodásukkal magyarázzák, hanem velem kapcsolatos megalapozott félelmeikkel, esetleg undorukkal: e köszönetnyilvánítás a tisztességes, normális fizikaprofesszorok és matematikusok iránt elmarad, elkerülendő várható undorukat. Köszönetet kell nyilvánítanom minden tisztességes, normális, versengő lénynek, aki velem kapcsolatos kételyeinek tisztességes, normális és szakszerű, kárörvendő kofakacaj, illetve vitális házmesterfütty formájában adott kifejezést. Azért is hálás vagyok, hogy szaporodóképes korú asszonyaik és lányaik rátaláltak végre a piacos szellemhez illő viseletre, a latexnacira és fehér talpú Nike cipőkre. Így meg sem próbálok nyomukba eredni. Végül köszönöm mindenkinek, beleértve a piac fáradhatatlan fizikaprofesszor és matematikus védelmezőit, hogy megértsem: semmi keresnivalóm fiatalos, egészségesen versengő bolygójukon. Ez talán a leghasznosabb információ, helyzetemben, legalábbis, amit matematikai analfabétaként felfoghatok. Fizikai elkülönítés, karantén így nem volt szükséges, környezetem intellektuális sikereiből elég volt csak az a posteriorit látnom, az is meggyőzött, képességeim kőkori piacképtelenségéről.

A kapitalizmus.blog.hu szerzőinek viszont meg kell köszönnöm, hogy inspirációval szolgáltak, bátor, és szellemes karcolatokkal, a piacos társadalom és éjjeliőr állam védelmében. Külön köszönet illeti politikafilozófia és társadalomfilozófia tanáraimat, amiért ékesszólóan érveltek a szabadság és egyenlőség közt feszülő feloldhatatlan ellentmondásról, különösen bátran védelmezték a jövő nemzedékek egészséges versenyszellemét, elsősorban J. J. Rousseau piacképtelen, naiv, ezáltal veszedelmes kollektivizmusával és K. Marx erőszakos, kárörvendő felforgatásával szemben. Olyan közegben, mikor a konzervatív, etatista lobbi az éjjeliőr állam híveit éjjeliőrökkel fenyegethette, mikor a piacos individualizmus eszméje a nepotista középszer szorongatásában sínylődik, mikor a kutatói szabadságot létében fenyegeti a tudatlan, értetlen vesztesek elbitorló szándéka. Oly korban, mikor az egyenlőség formájában beköszöntő zsarnokság megint aktuálissá vált, legalábbis a bolygó kevésbé civilizált területein. Önöket joggal tartják hősöknek értő olvasóik: óva intettek a tudatlan, irigy többség "elbitorló hajlamaitól", a demokrácia legnagyobb veszélyétől. Így maradhattam, matematikai analfabéta létemre: individualista, holtomig.
süti beállítások módosítása